Koonti luetuista kirjoista

tiistai 10. lokakuuta 2017

Alku

Brown, Dan. (2017): Alku. Suom. Jorma-Veikko Sappinen. WSOY. E-kirja, vastaa painettuna 463 s.

”Kuka ikinä oletkin, mihin ikinä uskotkin - kaikki tulee muuttumaan.
Nerokkaimmassa ja viihdyttävimmässä romaanissaan Dan Brown kietoo Da Vinci -koodista ja Infernosta tutulla tavalla jännitysjuoneen taidehistoriaa, kirjallisuutta ja salaperäisiä symboleita.

Robert Langdon, Harvardin yliopiston symbologian professori, saapuu julkistustilaisuuteen Bilbaon Guggenheimmuseoon. Luvassa on paljastus, joka "muuttaa tieteen kasvot ikuisiksi ajoiksi". Edmond Kirsch, 40-vuotias miljardööri ja tulevaisuudentutkija, aikoo paljastaa löydön, joka tuo vastauksen ihmiselämän kahteen peruskysymykseen: Mistä me tulemme? Mihin olemme menossa?

Sadat kutsuvieraat lumoutuvat Kirschin puheista, mutta Langdon tajuaa, että löytö tulee jakamaan mielipiteitä ennennäkemättömän rajusti. Samassa tarkkaan käsikirjoitettu ilta räjähtää kaaokseksi. Järkyttynyt Langdon joutuu pakenemaan välitöntä vaaraa museonjohtaja Ambra Vidalin kanssa. He päätyvät Barcelonaan etsimään salaperäistä tunnussanaa, joka avaisi Kirschin salaisuuden. Pian selviää, että joku tekee kaikkensa estääkseen henkeäsalpaavan totuuden julkitulon.”

Olen pitänyt Dan Brownin kirjoissa siitä, miten Robert Langdon selvittää mysteereitä tunnettuihin teoksiin kätkettyjen vihjeiden perusteella. Aiemmat kirjat ovat olleet mielenkiintoista taidehistorian kertausta yhdistettynä fiktiiviseen, mukaansatempaavaan juoneen, mutta tässä kirjassa taide häviää tieteelle ja tekoälylle.

Roberg Langdonin entinen opiskelija Edmond Kirsch on arvostettu tulevaisuudentutkija mutta myös ateisti, jonka henkilökohtaisena missiona on vahingoittaa, ellei peräti tuhota perinteiset jumalauskoiset uskonnot. Kirsch aikoo Bilbaon Guggenheim-museossa pitämässään tilaisuudessa paljastaa kreationistien olevan väärässä ja hänen tekemänsä tieteellinen läpimurto tulee tuhoamaan uskonnolliset myytit.

Ennen kuin Edmond Kirsch ehtii paljastaa ihmiskunnan alkuperän ja päämäärän, esitys saa järkyttävän käänteen. Robert Langdon sekä museonjohtaja Ambra Vidal päättävät yhdessä saattaa Edmond Kirschin elämäntyön loppuun esittämällä esityksen kokonaisuudessaan verkossa. Heitä auttaa tehtävässä Winston, Edmond Kirschin luoma tekoäly.

Kirjassa on monia tuttuja elementtejä kuten Langdonin parina viehättävä ja älykäs nainen, dramaattinen tapahtuma joka käynnistää Langdonin tutkimukset sekä nopeatempoinen juoni, mutta minua kiehtoneet symbolit ja taide puuttuu. Ne kirjailija on korvannut luonnontieteillä sekä tekoälyllä, mutta juonesta ei ole saatu punottua aiemmista kirjoista tuttua lähes nerokasta vyyhtiä.

Aiemmissa kirjoissa Robert Langdon on seurannut symboleiden antamia vihjeitä, eikä lukija ole pystynyt päättelemään miten arvoitus ratkeaa ja mihin se johtaa. Tässä kirjassa luonnontieteet ja tietojenkäsittelytiede eivät kuitenkaan mahdollista monimutkaisia arvoituksia, jotka uskonnollisen symbologian professorin olisi mahdollista ratkaista. Langdon tuntuukin selvittävän muutamat kirjailijan luomat esteet helpohkon tuntuisesti aiempiin kirjoihin verrattuna.

Kirjan juoni on kaiken kaikkiaan hyvin yksioikoinen ja ennalta arvattava, vaikka sitä on yritetty terästää lisäämällä niin Espanjan kuningashuonetta kuin uskonnollisia johtajiakin lukijaa harhauttamaan. Lukemani perusteella päättelen kirjailijan olevan nyt siinä pisteessä jossa aihe alkaa olla niin loppuun kaluttu, että siitä on vaikea ammentaa enää mitään. Uskonnolliset symbolit ovat mitä ilmeisimmin loppuneet.

Jälkisanat:

Kirja on vedenjakaja. Seuraavat Langdon-kirjat voivat olla joko huikean hyviä tai sitten keskinkertaisia toimintapläjäyksiä, joka toimivat paremmin elokuvana.

Ei kommentteja: